jeugd

Gepubliceerd 11 februari 2018 door draagmemmie

Lang, lang geleden was ik een klein meisje. Een klein meisje met rode staartjes. Ik woonde in een klein dorp waarin iedereen elkaar kende. Ik herinner me de speeltuin waar we vlakbij woonden nog goed. Ik ben een paar keer goed hard uit het klimrek gevallen. Er was een gave glijbaan, een klimvliegtuig en een zandbak. En twee klimrekken. Prachtig natuurlijk, voor een meisje dat turnster wilde worden. Wat heb ik hier vaak in geklommen. Naast de speeltuin waren bosjes, ook leuk om op avontuur te gaan.

De speeltuin lag ook precies tussen het huis van mijn beste vriendinnetje en mij in. Wat hebben we hier veel gespeeld.
Sowieso was ik veel buiten. Dat was het voordeel van het wonen in een klein dorp. We woonden tegenover de school en direct achter de school waren weilanden.

Regelmatig trok ik de weilanden in. Ik voelde me dan echt een schatgraver, helemaal als de sloten net gedregd waren. Ik vond dan van alles in de kant van de sloot. Oude scherven, pijpen, schelpen, noem maar op.
Ik trok ook graag naar de oude molen. Daar kon je pas echt avonturen beleven! Ik waande me in vroegere tijden waarin ik, uiteraard, een prinses was. Een prinses op modderlaarzen, dat dan weer wel.

Ik ging zomers altijd kikkers vangen, Ik nam ze dan mee naar huis en deed ze in mijn eigen vijver. Op wonderbaarlijke wijze waren ze de volgende dag altijd weer weg… (ik verdenk mijn ouders er van dat zij avonds zeer regelmatig naar de sloot liepen om de arme beestjes te bevrijden)
Kikkervisjes vond ik het leukst, die waren ook lekker makkelijk te vangen. Maar de grootste trofee was natuurlijk als je de grootste kikker van de sloot kon vangen. Die was het moeilijkst. Hij heeft me meerdere malen in het water doen belanden. Ik weet nog dat ik met mijn vriendinnetje op kikkerjacht was en dat we samen in het water en de brandnetels belanden.  AU!

Soms mocht ik met mijn vader mee te vissen. Spannend was dat. Ik moest dan stil naar de dobber kijken, zo moeilijk. Maar het vangen van de vis was zo gaaf. We lieten ze ook altijd weer los. Een heel enkele keer mocht ik mee te snoekvissen. Ik kan me herinneren dat ik een keer een snoek heb gevangen, Trots dat ik me toch was!

En winters gingen we schaatsen. Hele tochten reed ik. Het schijnt dat ik als meisje van 6 al een tocht van 24 kilometer maakte. Ik genoot van de kou, van het samenzijn met mijn ouders, het proberen snel te gaan, streken te maken. En na een heel stuk kregen we warme chocomelk uit een thermoskan en een koek van mijn moeder. We zaten dan in de kant , tussen het riet, en als ik er aan denk voel ik me weer net als toen. Intens tevreden, genietend van mijn chocomelk en koek. Koude wolkjes blazend en mijn schaatsen opnieuw onderbindend. Ik vind het zo jammer dat de huidige winters zo hopeloos zijn.

Ik heb dus een heerlijke jeugd gehad waarin ik veel buiten heb kunnen spelen. En dat probeer ik mijn kinderen ook te geven. We wonen heel bewust in een klein dorp waarin de kinderen nog volop buiten kunnen spelen. Ik en mijn man zijn iedere dag buiten met de drie musketiers. Afgelopen week hebben we het minieme ijs ontdekt. Kun je er op staan? Op de waterplassen wel, maar op de sloot nog niet. Op de ijsplassen konden we glijden, heerlijk vonden ze het. Op het grote meer is het nog niet sterk genoeg, dat moest (onder leiding van mama) ook even ontdekt worden.
Ik geniet van zulke momenten met mijn kinderen. Het spelenderwijs ze dingen aanleren. Na twee uren te hebben gestampt, gegleden en ijswolkjes hebben geblaasd kregen we thuis warme chocomelk met slagroom. mmm

Ik vind het ook zo leuk om de gelijkenissen tussen mijn kinderen en mij te zien. Zo is mijn oudste ook altijd op schattenjacht in de zijkant van de sloot. Kunnen we allemaal niet wachten tot de kikkers weer tevoorschijn komen om er vervolgens met een net achteraan te gaan en loop ik avonds naar de sloot om de gevangen beestjes te bevrijden….